Over vallen en opstaan en je innerlijke criticus

 
Wat doe jij als er dingen mis gaan? Stel, je werkt al een tijdje aan een project op werk. Je geeft alles, want je wilt dat het slaagt. Je maakt extra uren en slaat pauzes over. Elke dag kom je uitgeput thuis. Want je geeft alle energie aan het project. Vervolgens is de dag aangebroken dat je het mag presenteren. De reacties van collega’s zijn redelijk enthousiast. Je manager reageert quasi nonchalant en vindt het resultaat “prima”.
 
Wat gaat er op zo’n moment door je heen en wat vertel je jezelf? Gaat je innerlijke criticus los? Heb je het niet goed genoeg gedaan? Had je het beter moeten doen? Zie je nou wel, je bent niet goed genoeg? Je bent niet gemaakt voor deze job. OF denk je: Ok, ik heb er hard aan gewerkt, ik vind het prima. En stel je jezelf gerust. Of denk je dat je manager een kl**tz*k is en daarmee is het klaar.
 
Hoe zorg je er voor dat je je beter gaat voelen als je een sterke innerlijke criticus hebt?
Hieronder een klein stappenplan:
1. Schrijf alle gedachten die je hebt over deze situatie op papier.
2. Daag je gedachten uit: Zijn ze allemaal waar? Wat zijn de voor en tegens? Schrijf dat op.
3. Vraag je af: Welk advies zou jij een vriend hierover geven?
4. Stel de vraag: Hoe zou jij je willen voelen over deze situatie? En welke gedachten horen daarbij? Schrijf ze op!
5. Waarom verdien jij wel een pluim? Schrijf de redenen op.
Als het goed is, voel jij je na dit stappenplan beter. En als jij je beter voelt, is dat het moment om een evaluatiemoment in te plannen met je manager.
 
Je gedachten bepalen hoe jij je voelt
De kunst is om bij elke gebeurtenis waarin wij ons rot voelen, je gedachten uit te dagen. Want helaas kloppen onze gedachten niet altijd. We vertellen ons dingen die niet waar zijn en zijn vaak veel te streng. Alsof we een ouder zijn die een kind straft op een niet oké manier.
Het is belangrijk om je gedachten uit te dagen, zodat we er op een bewuste manier naar kunnen kijken. Jij verdient die pluim, ook al is alles niet verlopen zoals je dat wilt. Je hebt er wel hard aan gewerkt! Er zijn altijd dingen “die we anders hadden kunnen doen”. Maar ik denk dat het belangrijk is dat jij jezelf beloont voor de ontwikkeling die je maakt. Leer ervan en ga door. Het heeft geen enkele zin of nut dat jij jezelf bekritiseert. Want dat draagt niet bij aan de relatie met jezelf noch voor je productiviteit op werk. Kritisch zijn naar jezelf heeft een corrigerende functie. Alleen je hoeft niet kritisch te zijn om ander gedrag te vertonen. Het straffen belooft geen ander resultaat of gedrag. Wees altijd liefdevol naar jezelf en steun jezelf door moeilijke periodes. 
 
Meld je aan voor de wachtlijst van de cursus "Grenzen stellen zonder schuldgevoel"

Leer praktische manieren om je grenzen aan te geven. Leer waar jouw grenzen liggen. Houd meer ruimte, tijd en energie over!

Tijd voor jezelf nodig?

Je wilt meer tijd voor jezelf, minder stress, meer rust en meer energie. Je wilt meer dingen doen die jou gelukkig maken. En dat betekent dat je vaker nee moet zeggen, minder werkdruk wilt en meer zelfvertrouwen om je grenzen aan te geven.  
Heb je ook wel eens gedacht: vanaf morgen ga ik NEE zeggen tegen alles wat ik niet wil. 
Ik ga dan eerst nadenken of ik iets wil voordat ik ja zeg tegen mijn collega, ik ga bij mijn leidinggevende aangeven dat de werkdruk te hoog is, dat ik een week vrij wil, etc.  


Maar de dag dat je aan het werk bent, word je weer geleefd en gaat alles langs je heen en baal je aan het einde van de dag van jezelf. Niet alleen heb je geen gesprek aangevraagd bij je leidinggevende, maar je hebt ook nog eens ja gezegd tegen nog meer werk.. En je werk zelf is ook niet af. Je voelt veel onrust en stress en kan thuis moeilijk ontspannen.  
Of je moeder/vader/broer/zus verwacht je zoals gewoonlijk ieder weekend, terwijl je nul energie hebt om ergens naartoe te gaan. Je gaat toch omdat je je verplicht voelt en geen nee durft te zeggen..bang dat je hem of haar kwetst. Vervolgens zit je daar de hele avond en ben je met je gedachten ergens anders omdat je overloopt. Als je thuiskomt voel je je dubbel slecht. Niet alleen voel je je behoorlijk energieloos, je hebt ook het gevoel dat je er niet helemaal bij was.  


Die ene vriendin belt je op om haar hart te luchten over haar zoveelste ruzie met haar vriend. Eigenlijk ben je helemaal niet in staat om naar haar te luisteren. Je hebt een lange dag op werk gehad en dit is de zoveelste keer dat zij met haar verhaal komt. Je wilt een goede vriendin voor haar zijn, maar je had ook met jezelf afgesproken dat je vanavond dat ene boek wil uitlezen. Je voelt je schuldig en gaat toch het gesprek met haar aan en je voelt je geïrriteerd en teleurgesteld in jezelf als je ophangt. Je baalt dat je niet voor jezelf durft te kiezen en begint ook te twijfelen aan jullie vriendschap.  
 
Herkenbaar? 
Het kan dus anders!
 
Ik leer je graag hoe je op een prettige, fijne manier je grenzen kan aangeven op een manier wat bij jou past. Waar je nog altijd jezelf bent en met zelfvertrouwen NEE kan zeggen.  
 
In deze cursus leer je: 
- Wat jouw persoonlijke grenzen zijn. Voor ieder mens werkt dit anders en jij bent daar ook uniek in! 
- Inzicht krijgt wanneer je last krijgt van stress en wat je daarmee kan doen. 
- Hoe je praktisch grenzen kan stellen in de praktijk op een manier dat sociaal geaccepteerd wordt. 
- Hoe je behulpzaam kan zijn, zonder je eigen grenzen te overschrijden. 
- Waarom jij het waard bent om je grenzen voor te stellen.  

Meld je aan door je email achter te laten, dan krijg je bericht wanneer de cursus gaat starten!