Grenzen stellen: De zin en onzin van “NEE”

Waarom het oké is om voor jezelf te kiezen

Waarom is het zeggen van nee zo moeilijk? Of het nou op de werkvloer is, thuis, je vrienden of bij familie. Zelfs tegen een verkoper vinden we het soms moeilijk om “Nee” te zeggen.
De angst in het stellen van grenzen
Want waar hebben we het eigenlijk over? Waar zeggen we “Nee” tegen? En wat zit erachter dat maakt dat we het moeilijk vinden? 
Elke keer als ik de vraag stel, krijg ik vaak het volgende te horen:
– Ik ben bang om de ander te kwetsen;
– Ik ben bang dat de ander mij niet meer aardig vindt;
– Ik wil niet over komen als een bi*** of kl**tzak;
– Ik wil niet uitgemaakt worden voor egoïst.
Mijn angst was altijd dat mensen mij niet meer aardig zouden vinden en mij niet serieus zouden nemen. En mijn grootste angst was dat ik mensen zou verliezen. Door te oefenen in het stellen van mijn grenzen, heb ik stap voor stap geleerd om beter voor mezelf te zorgen. En al die angsten zijn niet terecht. Ik heb nu veel meer energie, voel me meer content met mezelf en sta sterk in mijn schoenen.
De noodzaak van zorgen voor jezelf
Maar wat gebeurt er eigenlijk als je wel “Ja” zegt tegen de ander, terwijl je eigenlijk “Nee” wilt zeggen? Je wijst je eigen behoefte af. En je neemt je eigen gevoel niet serieus. Door dat stelselmatig te doen, wijs je continu jezelf af en raak je gedistantieerd van jezelf. Als het ware neem je afstand van je eigen gevoel en maak je dat weg of je verstopt het. Dat kan nooit goed voor je zijn!

“Neem jezelf serieus en zorg dat de ander je serieus neemt.”
Wat als je egoïstisch wordt genoemd?
Grenzen stellen is een ding. Men wordt snel egoïstisch genoemd als je je eigen plan trekt. Maar waarom is dat zo? Het egoïstisch handelen is deels natuurlijke aanleg van instincten en driften van de mens die erop gericht zijn om te overleven. Dus als iemand op zijn tandvlees loopt, zou die juist egoïstisch moeten handelen om beter voor zichzelf te zorgen op dat moment. Egoïsme is dus niet altijd negatief als het verbonden is aan de overlevingsmodus en beter voor jezelf zorgen.
Jouw mindset over grenzen stellen
Om achter je “Nee” te staan, is je mindset ontzettend belangrijk. Stel jezelf daarom de volgende vragen:
– Wat levert het mij in – positieve zin – op als ik NEE zeg?
– Wat maakt dat ik niet mijn grens mag stellen?
– Als ik mijn grens niet stel, wat loop ik dan mis?
– Wat vind ik zelf van mensen die Nee zeggen?
– Ben ik het waard om voor mezelf op te komen?
Elke eerste stap naar verandering, start met de manier hoe je erover denkt. En vergeet niet dat mensen er ook iets voor terug krijgen als je “Nee” zegt. Door je grenzen te stellen houd je meer energie over, ben je gelukkiger met jezelf omdat je voor jezelf zorgt en dat heeft weer een positief effect op je omgeving.
Dus omarm je “Nee” en zorg voor jezelf. Want de enige die dat het beste kan ben jij!
Meld je aan voor de wachtlijst van de cursus "Grenzen stellen zonder schuldgevoel"

Leer praktische manieren om je grenzen aan te geven. Leer waar jouw grenzen liggen. Houd meer ruimte, tijd en energie over!

Tijd voor jezelf nodig?

Je wilt meer tijd voor jezelf, minder stress, meer rust en meer energie. Je wilt meer dingen doen die jou gelukkig maken. En dat betekent dat je vaker nee moet zeggen, minder werkdruk wilt en meer zelfvertrouwen om je grenzen aan te geven.  
Heb je ook wel eens gedacht: vanaf morgen ga ik NEE zeggen tegen alles wat ik niet wil. 
Ik ga dan eerst nadenken of ik iets wil voordat ik ja zeg tegen mijn collega, ik ga bij mijn leidinggevende aangeven dat de werkdruk te hoog is, dat ik een week vrij wil, etc.  


Maar de dag dat je aan het werk bent, word je weer geleefd en gaat alles langs je heen en baal je aan het einde van de dag van jezelf. Niet alleen heb je geen gesprek aangevraagd bij je leidinggevende, maar je hebt ook nog eens ja gezegd tegen nog meer werk.. En je werk zelf is ook niet af. Je voelt veel onrust en stress en kan thuis moeilijk ontspannen.  
Of je moeder/vader/broer/zus verwacht je zoals gewoonlijk ieder weekend, terwijl je nul energie hebt om ergens naartoe te gaan. Je gaat toch omdat je je verplicht voelt en geen nee durft te zeggen..bang dat je hem of haar kwetst. Vervolgens zit je daar de hele avond en ben je met je gedachten ergens anders omdat je overloopt. Als je thuiskomt voel je je dubbel slecht. Niet alleen voel je je behoorlijk energieloos, je hebt ook het gevoel dat je er niet helemaal bij was.  


Die ene vriendin belt je op om haar hart te luchten over haar zoveelste ruzie met haar vriend. Eigenlijk ben je helemaal niet in staat om naar haar te luisteren. Je hebt een lange dag op werk gehad en dit is de zoveelste keer dat zij met haar verhaal komt. Je wilt een goede vriendin voor haar zijn, maar je had ook met jezelf afgesproken dat je vanavond dat ene boek wil uitlezen. Je voelt je schuldig en gaat toch het gesprek met haar aan en je voelt je geïrriteerd en teleurgesteld in jezelf als je ophangt. Je baalt dat je niet voor jezelf durft te kiezen en begint ook te twijfelen aan jullie vriendschap.  
 
Herkenbaar? 
Het kan dus anders!
 
Ik leer je graag hoe je op een prettige, fijne manier je grenzen kan aangeven op een manier wat bij jou past. Waar je nog altijd jezelf bent en met zelfvertrouwen NEE kan zeggen.  
 
In deze cursus leer je: 
- Wat jouw persoonlijke grenzen zijn. Voor ieder mens werkt dit anders en jij bent daar ook uniek in! 
- Inzicht krijgt wanneer je last krijgt van stress en wat je daarmee kan doen. 
- Hoe je praktisch grenzen kan stellen in de praktijk op een manier dat sociaal geaccepteerd wordt. 
- Hoe je behulpzaam kan zijn, zonder je eigen grenzen te overschrijden. 
- Waarom jij het waard bent om je grenzen voor te stellen.  

Meld je aan door je email achter te laten, dan krijg je bericht wanneer de cursus gaat starten!